For to år siden reiste Geir Atle Bore (26) fra Nærbø til USA for å ta en mastergrad i økonomi. I vår reiste han hjem med toppkarakterer.

UTENLANDSSTUDIER: – Det var kanon, de to beste årene av livet mitt, både sosialt og skolemessig.

Geir Atle Bore nyter noen rolige feriedager i vinterhagen i barndomshjemmet på Nærbø. I mai fullførte han mastergraden i økonomi ved Darden School of Business ved University of Virginia, som ligger i den amerikanske byen Charlottesville.

– Skolen jeg gikk på er en liten business-skole sammenlignet med andre amerikanske skoler, som Harvard. Vi var 330 studenter i klassen, og jeg ble kjent med alle i løpet av de to årene studiene varte. Jeg var eneste nordmann, men på mitt kull var det også en svensk og en dansk student, sier Bore.
Fikk sølvbolle

Da 26-åringen var ferdig med sitt første år som masterstudent, ble hans solide innsats gjennom studietida markert under en seremoni.

– Som én av de femten beste studentene det året, fikk jeg tildelt en sølvbolle. Jeg var den eneste internasjonale studenten som fikk utmerkelsen, forteller han.

Bore tror han vet hvorfor han, som eneste ikke-amerikanske student, gjorde det så bra.

– Jeg hadde en fordel av å ha gått på Norges Handelshøyskole, hvor jeg tok en bachelor i økonomi. Ved Darden School of Business kan en ha hvilken som helst bakgrunn for å ta master. Én i klassen min var for eksempel journalist. Og så bodde jeg sammen med ei jente som hadde spilt på det amerikanske landslaget i fotball, og vunnet OL-gull, forteller han.

Fikk konsulentjobb etter utenlandsstudiene

I tillegg til å ha en bachelor i økonomi, hadde Bore også bygget seg opp en del jobberfaring før han bestemte seg for å ta mastergraden i USA.

– Jeg jobbet i to år i konsulentfirmaet McKinsey Oslo etter at jeg var ferdig med bachelorgraden. Gjennom jobben fikk jeg muligheten til å reise en del, og jeg var blant annet tre måneder i Sør-Afrika. Det var McKinsey som sponsa utdanninga i USA, mot at jeg nå må jobbe for firmaet i to nye år, sier han.
Wall Street

Bore fikk også muligheten til å jobbe i bank. Og det var ikke en hvilken som helst bank som var hans arbeidsgiver.

– I fjor sommer hadde jeg en tre måneder lang sommerjobb på Wall Street i New York. Jeg jobbet i Goldman Sachs, som er en av de mest prestisjefylte bankene i verden. Mine arbeidsoppgaver var å se på sammenslåing av ulike selskaper og regne ut hva som ville skje med aksjekursen til selskapene om de slo seg sammen.

– Jeg fikk muligheten til å fortsette i jobben på Wall Street, som var veldig interessant. Men det var mye jobbing, også om nettene. Det hendte jeg gikk hjem fra jobb i ti-tida om morgenen for å få et par timer søvn, før jeg gikk tilbake på jobb. Å jobbe 80, 90 timer i uka sammenlignet med en bedre uke som konsulent, gjorde at jeg ønsket meg tilbake til Oslo. Og så er jobben som konsulent mer variert. Jeg reiser ut og møter klienter, i stedet for å sitte på kontoret hele tida. Men det har vært kult å prøve banking, fortsetter Bore.
Norgesbesøk

Men USA-oppholdet har ikke bare handlet om jobb og studier for Nærbø-karen.

– Det er ikke så mange nordmenn som søker seg til University of Virginia, så medstudentene mine var veldig interesserte i Norge. Sammen med dansken og svensken representerte vi Skandinavia under en matfestival. Og så arrangerte dansken og jeg tur til Norge og Danmark. Tolv amerikanere meldte seg på, og vi reiste til København før vi tok danskebåten til Oslo. Jeg tok dem med til Stavanger og Preikestolen. Vi besøkte meieriet der jeg har jobbet hver sommer, og så fikk de se en melkerobot. Da sto de bare der og måpte, sier Bore og ler.

Da han var ferdig med to år på universitetet, reiste han sammen med hans danske medstudent langs vestkysten av USA.

– Etterpå reiste vi til Kroatia, Italia og Frankrike. Så jeg har fått reist en del, sier Bore.
Klapp på skuldera

Til høsten vender 26-åringen tilbake til jobben som konsulent i hovedstaden.

– Jeg merker at jeg forstår finansbiten mye bedre nå etter at jeg tok master. Jeg følger med i Dagens Næringsliv, og skjønner hva som skjer med de norske selskapene som sliter. Men foreldrene mine vet ikke hva jeg jobber med. Jeg får en klapp på skuldera, men far sier han ikke kan skjønne at jeg vil sitte bak en pult, sier Bore.

– Kompisene mine fra handelshøyskolen applauderer, mens mine venner fra Nærbø jekker meg ned når jeg er hjemme. Jeg skal ikke tro at jeg er noe, sier han og smiler.
Vil tilbake til Stavanger

Nå skal en rekordlang sommerferie nytes hjemme på Nærbø.

– Det er nok første og siste gang jeg har en tre og en halv måned lang sommerferie, sier Bore, som ikke helt vet hvor han ender opp når de to neste åra er omme.

– Jeg vil hjem til Stavanger på sikt, og ser for meg å jobbe innenfor finans, gjerne i et oljeselskap eller noe lignende på Forus. Men jeg vet heller ikke om jeg er ferdig med USA, sier Geir Atle Bore.