– Et år som utvekslingsstudent gjør deg selvstendig, sier Tiphaine Dubois-Carmine fra Paris. Hun har vertsfamilien sin i Kila, og går andre året på Heggen videregående. Selv om hun følte seg litt ensom i starten, anbefaler hun andre til å ta et skoleår i utlandet. – Det er kanskje litt typisk norsk, men det var vanskelig å få kontakt med folk i starten. Det snudde seg straks jeg selv ble mer pågående. Det er mitt råd til alle som skal reise ut. Ikke vent til andre kommer til dere, ta kontakt selv, sier hun. Og forteller videre at kontrastene er store til metropolen Paris.

Kontraster

Jeg kommer jo fra en travel by med 2 millioner mennesker. Det er litt rart, da, å stå i Kila og vente på bussen, ler hun. Pariserinnen har etter hvert funnet seg godt til rette, snakker overraskende godt norsk og jobber som støttekontakt på fritiden. Man lærer mye om seg selv i løpet av et år i utlandet, mener hun.
Selvstendighet Det kan Jonas Mork Lunde bekrefte. Forrige skoleår tilbrakte han i Connecticut, noe han aldri har angret på. – Man blir veldig selvstendig. Selvsagt lærer man mye om kulturen, men mest av alt lærer man mye om seg selv. Og språket da. Da jeg kom tilbake, opplevde jeg at jeg hadde problemer med å finne norske ord, sier han.

Nytt språk

Organisasjonen American Field Service (AFS) har sitt eget styre i Harstad, som formidler kontakt mellom utvekslingsstudenter og vertsfamilier. Inneværende skoleår er fire Harstad-ungdommer i utlandet, og fra høsten reiser tre nye fra Heggen og Rå videregående ut. Marte Dragland-Remme har valgt Italia, først og fremst for å lære et nytt språk. – Alle jeg har snakket med sier de har lært mye under utenlandsoppholdet. Jeg gleder meg til å lære et nytt språk, og jeg har planer om et kurs i italiensk før jeg drar. Skoleåret blir nok en stor opplevelse, sier hun. Det tror også Christine Selnes og Bjørn Kristoffer, som begge velger å reise til USA. Sistnevnte har flere kjenninger som har gjort det samme. – Jeg har snakket med noen av disse. Alle anbefaler et slikt år, jeg har kanskje latt meg påvirke, sier han. I Harstad satser man på to nye vertsfamilier for tilreisende studenter for skoleåret 2008/2009.